Vilsefakta

LiTHe Vilse är orienteringsföreningen för alla som pluggar på Linköpings Universitet.
Vi har träningar nästan alla dagar i veckan och håller oss för det mesta inom cykelavstånd från Ryd.

2xper
Länkar
f a s t
Vilse i andra medier
f f t t
WC-regler
2011-11-09 av Matilda Jonsson
Så har tiden äntligen blivit mogen för den första av vinterns stora utmaningar, wintercupen!
Årets första Wintercup kommer att gå av stapeln 18.00 onsdagen den 9:e november, och för den som undrar hur det går till kommer här en liten regelgenomgång!

Vad är en WINTERCUP? och vilka är reglerna?
WinterCupen är 6 stycken plojtävlingar som genomförs under vinterhalvåret för att öka trivseln och sammanhållningen i LiTHe Vilse. Gemensam start tillämpas på alla deltävlingar utom finalen och kartmatrialet kan se ut i stort sett hur som helst. Som exempel kan nämnas att kartan tidigare bestått av plankor, ballonger, ölburkar, telefonkataloger och pizzakartonger. På kartan finns diverse kluriga ledtrådar om vart stämplarna går att finna.

Som ny student i Linköping så ska det vara riktigt svårt att vinna en WinterCup, helst ska man inte förstå någonting. Efter att ha varit med på WC några gånger så har man förhoppningsvis lärt sig att hitta i stan och man kan då vara med och konkurrera om segrarna.

Kort sagt: WinterCupen är en väldigt kul tävling!

Regler
EJ tillåtna hjälpmedel: Pannlampa, kompass, cykel, ledhund, eget kartmatrial, telefoner av något slag.
Tillåtet att hänga så mycket och ofta man vill!
Att åka buss eller taxi är endast tillåtet om man inte betalar.
Målet läggs så att endast en kan gå i mål åt gången. Hävdar några att de var lika bestämmer arrangören vem som vann.

Poängberäkning
Seger i en deltävling ger 100 poäng, andraplats en ger 80 poäng, tredjeplatsen 65 poäng, fjärdeplatsen 55 poäng. Därefter faller poängsumman med 5 poäng för varje placering. Efter placering 13 får alla 5 poäng. Det är alltså enbart placeringen som påverkar poängen. Arrangörerna får 40 poäng var.

OBS. Resultaten utgår först och främst ifrån hur många kontroller man har tagit. De som tagit lika många kontroller rangordnas sinsemellan efter vilken tid de hade. Dvs även noll tagna kontroller är ett resultat.

Finalen
Inför finalen, framåt vårkanten, räknas 3 av 6 deltävlingar. Varje tappad poäng motsvarar två sekunder. Eftersom maxpoängen är 300 poäng kan man som mest vara 600 sekunder eller 10 minuter efter täten när det är dags att jaga. Att ta in 10 minuter brukar inte vara helt omöjligt så alla har i stort sett chansen att ta hem WC när det är dags för final.
Fel på sidan? Kontakta admins © LiTHe Vilse Org.nr: 802455-0108